Apabila Kita Banyak Berjanji Dan Sering Memungkiri, Ia Akan Sentiasa Menghantui. Ia Datang Menagih Janji Yang Tidak Pernah Dilunaskan. Ia Datang Dalam Mimpi, Dalam Perasaan.... Selama-Lamanya Ia Boleh Menjadi Satu Beban Emosi.

Jumaat, 1 Julai 2011

Terima Sajalah..... PART 1

Setelah tiga hari bertungkus lumus tak cukup tidur makan tak kenyang, akhirnya berjaya. Hasilnya juga berbaloi. Hari ini aku boleh berehat sepuas-puasnya. Aku juga boleh makan makanan kegemaran. Wow! selesanya dapat berehat dan berendam di dalam tab mandi.
'.....ku mencintaimu sedalam-dalam hatiku....' bunyi ringtone panggilan dari mama. Potong stim betul.
'Hello, ya mama'.
'Hello, tengah mandi ka.' Aik macam mana tau.
'Emmm...ada apa'.
'Lusa balik tau. jangan lupa.' Tak henti-henti mama mengingatkan aku.
'Ya, ingat mama. Mama punya pasal Qisha mesti balik'.
'Yelah tu'.
Sebenarnya aku malas nak balik kampung tapi kerana dah janji. Huh!!!...ikutkan saja.

Jam menunjukkan pukul 10.00 pagi. Bagasi tak sedia lagi. Apa pun belum sedia. Flight pukul 6.00 petang. Segalanya perlu disusun secantik dan semegah istana agar balik nanti hati tenang. Penat. Menu makan tengahari sandwich avocado. Avocado, kobis, lobak merah, mayonis, minyak zaitun, bawang dan salad. Peh, sedapnya. Lama tak makan. Biasanya ku makan untuk menu sarapan. Astaghfirullah. Baju aku. Warnanya turun dan merosakkan seluar slack putih aku. Masa nak cepat ada saja yang tak kena. Cuai.
'Hai, Qisha'.
'Hai, napa telefon'.
'Haiii...tak boleh ka'.
'Tak'.
'Sombong'. Nina gelak.
'Ok. Straight to the point'.
'Jadi balik ka'.
'Jadi...'.
'Ok. Kita jumpa nanti'. Apasal pula dia ni.
Hish! Kacau saja. Sekadar tanya benda tu hantar sms pun boleh. Yang semua orang nak tahu aku balik tak apasal. Ini bukannya cuti perayaan. Tension aku!.

Aku bersiap-siap bertolak ke lapangan terbang. Nasib baik senang nak dapatkan perkhidmatan teksi. Masa nilah dapat hidup berdikari. Privasi pun terjamin. Kalau dekat kampung semuanya dah tersedia. Driver, tukang masak, tukang cuci kain, tukang kebun semuanya ada. Nak hidup bak sang puteri bolehlah. Nak rehat sepenuhnya bolehlah balik kampung. Namun bahananya tak ikut peraturan kena bebel.

Tiada ulasan: